Hälsa i Idrott och hälsa- ett elevperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Författare: Pelle Lejeby; [2024]

Nyckelord: salutogenes; kroppsideal; hälsosyn;

Sammanfattning: Intro En växande problematik med större hälsoklyftor i samhället lade grunden för att vilja förstå mer om hur utbildningen i hälsa upplevs utifrån ett elevperspektiv samt hur forskningsläget ser ut. Hälsa är mångfacetterat och intressant ur ett såväl samhälleligt perspektiv som framtida yrkesperspektiv. Syfte Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur elever uppfattar vilka hälsoideal som de påverkas av och vad de får med sig för kunskap/verktyg från skolan för att bemöta dessa utmaningar/påtryckningar.  Metod För insamling av data används en enkät med två öppna frågor. Urvalsgruppen består av elever i årskurs 3 på gymnasiet med erfarenhet från olika program. Vid bearbetning av data använder uppsatsen en kvalitativ innehållsanalys. Resultat  Studiens resultat visar vilka budskap och förmågor elever upplever att de blir påverkade av och lärt sig. Budskapen visar sig vara främst patogena och polariserande. Resultatet visar också hur eleverna utvecklat förmågor att hantera budskapen med hjälp av ett holistiskt synsätt på hälsa. Det finns också ett samband mellan elevernas hälsosyn och hälsoism vilket är en syn på hälsa där kroppen är i centrum.  Slutsatser I slutsatserna diskuterar studien resultatet och hur ämnet kan utvecklas i framtiden. De främsta slutsatserna är att hälsobudskapen elever blir påverkade av är polariserande och patogena. Förmågorna hjälper eleverna se på hälsa ur ett salutogent perspektiv.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)