Intäktsoptimering - om svenska hotells användning av Internet som boknings- och distributionskanal

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Titel: Intäktsoptimering – om svenska hotells användning av Internet som boknings- och distributionskanal Nivå: Magisteruppsats, Magisterprogrammet Service Management, Lunds Universitet Campus Helsingborg Författare: Ann-Sofie Palm och Magnus Östman Handledare: Gustav Kastberg och Ola Mattisson Problemformulering: Den tekniska utvecklingen har gjort Internet till ett betydelsefullt redskap för hotellen i dess arbete med bokning och distribution. Internetanvändandet har medfört möjligheter för hotellen att öka sina intäkter. För att hotellen ska kunna optimera sina intäkter krävs en tydlig strategi för hur de ska arbeta med sina Internetbaserade kanaler. Enligt SHR har förmedlingen av hotellrum på Internet utvecklats till en djungel av mellanhänder och en prissättning som de enskilda hotellen håller på att tappa kontrollen över. Det är denna problematik som legat till grund då vi utformat uppsatsens syfte. Syfte: Syftet med denna uppsats är att förklara hur den teknologiska utvecklingen påverkat svenska hotellföretags arbete med strategi,positionering och prissättning. Vidare vill vi se hur hotellen kan arbeta med Revenue Management som ett verktyg för att optimera intäkterna i de Internetbaserade boknings- och distributionskanalerna. Metod: Vi har genomfört fallstudier på tre hotell belägna i Malmö, Halmstad och Landskrona. Fallstudierna är baserade på djupintervjuer med företrädare för hotellen. Genom ett induktivt angreppssätt har vi därefter ställt befintlig forskning, teorier och modeller från tre olika ämnesområden i relation till vårt empiriska material. Vår problematik har därigenom kunnat angripas genom ett nytt perspektiv. Slutsatser: Den tekniska utvecklingen har påverkat hotellen genom kravet på att använda Internet som boknings- och distributionskanal uppstått. Genom vår undersökning kan vi konstatera att Internet har de förutsättningar som krävs för att hotellen ska kunna arbeta med Revenue Management. Våra fallstudieföretag har kommit olika långt i arbetet med att ta till vara på de fördelar tekniken fört med sig vilket främst beror på marknadsförutsättningarna och ägarförhållandena för de respektive hotellen. Nyckelord: Strategi, Prissättning, Positionering, Internet, Hotell, Intäktsoptimering, Revenue Management

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)