LA IMAGEN QUE COBRA VIDA. Un análisis de las imágenes cinematográficas en El espectro de Horacio Quiroga

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att studera ordbildrelationen i Horacio Quirogas novell El espectro . Novellen, skriven 1921, inräknas i traditionen fantastisk litteratur och är en av Quirogas fyra noveller som tematiserar det framväxande filmmediet. Handlingen i El espectro kretsar kring berättarröstens beskrivningar av ett par filmsekvenser och det är dessa bildbeskrivningar som är föremålet för vår undersökning. De centrala frågorna för studien är: Hur tar sig förhållandet ordbild och den visuella representationen uttryck i novellen? Vilken är bildens betydelse i berättelsen och vilka strategier använder Quiroga i översättningen av novellens bilder i ord? I analysen används det litterära begreppet ekfras för att studera relationen mellan ord och bild. Utöver detta begrepp baseras analysen på litteratur som behandlar relationen mellan bildfilmlitteratur, Quirogas egna artiklar om filmmediet samt två avhandlingar som berör filmens inverkan på Quirogas noveller. I de studier som gjorts över filmens närvaro i Quirogas noveller inkluderas inte ekfrasen eftersom rörliga bilder sällan undersöks inom ekfrasstudier. En av slutsatserna i arbetet behandlar svårigheterna i att applicera begreppet på bildbeskrivningarna i El espectro. Andra slutsatser är att bildbeskrivningarna också fyller en narrativ funktion utöver den deskriptiva och att behandlingen av bilderna möjliggör ett tänjande av tidsoch rumsaspekterna i novellen. Slutligen förs en diskussion om bildernas betydelser för skapandet av novellens fantastiska dimensioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)