Varför blev jag inte godkänd? ­ En studie över elever och lärares uppfattningar om varför elever inte uppnår målen för godkänt i matematik.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Maria Billow; Emil Wall; [2008]

Nyckelord: Matematik; Icke Godkänt; Elevuppfattningar; Interv;

Sammanfattning: SyfteSyftet med vårt examensarbete är, att undersöka vilka föreställningar elever i år 8 och 9 på en skola i nordöstraGöteborg har, angående varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras uppfattning om vadsom kan/hade kunnat göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för godkänt i matematik. Vikommer samtidigt att undersöka vilka föreställningar som positiva nyckelpersoner (definierade av eleven) samtelevernas nuvarande lärare har, gällande varför eleverna inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt derasrespektive uppfattning av vad som hade kunnat/kan göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen förgodkänt i matematik.Frågeställningar· Vad är orsaken/orsakerna till att eleven har eller har haft problem med matematiken, enligt eleven, dessnyckelperson och dess nuvarande lärare?· När under sin skolgång, upplever eleven att hon/han har haft eller har problem med matematiken?· Vad hade skolan eller eleven själv kunnat/kan göra för att eleven ska lämna grundskolan med godkäntbetyg i matematik, enligt eleven, dess nyckelperson och nuvarande lärare?MetodVår studie bygger på kvalitativa intervjuer med elever och lärare på en medelstor skola i nordöstra Göteborg. Viinledde vår studie med att genomföra djupintervjuer med 3 elever i år 8 och år 9, som inte uppnår målen förgodkänt i matematik. Utifrån resultatet av dessa intervjuer utformade och genomförde vi intervjuer av elevernasnuvarande lärare samt av en person per elev som påverkat eleven i en positiv riktning i matematiken.ResultatEnligt eleverna i vår studie finns det flera orsaker till varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik. Bristpå självförtroende, brist på tid att räkna, skolk samt bristande arbetsro är dock de främsta orsakerna som elevernasjälva pekar på. Eleverna skyller inte sin situation på varken skola eller lärare utan tar mer eller mindre själva påsig hela ansvaret för att de inte uppnår målen. Lärarnas orsaksförklaringar till varför eleverna inte uppnår målenför godkänt i matematik skiljer sig i många avseenden från elevernas teorier. De pekar framför allt på elevernasbristande grundkunskaper i matematik, hög frånvaro samt otillräckliga stödinsatser. Vi kan konstatera att det intefinns en ensam orsaksförklaring till varför eleverna i vår studie inte uppnår målen för godkänt i matematik. Detär ett komplext problem med många faktorer som spelar in.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)