Musik med kommunikativt syfte

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet är att undersöka hur två pedagoger i träningsskola och särskola använder musiken iundervisningen med ett kommunikativt syfte. Vi undrar varför de använder musiken och hurde går tillväga. Sedan vill vi ta reda på vad som står skrivet i litteraturen om musik och språk,för att kunna diskutera de resultat vi kommer fram till. Vi har använt oss av fleradatainsamlingsmetoder så som observationer, intervjuer och litteratur för att kunna göra enmer nyanserad analys. Vi har observerat och intervjuat två pedagoger, A och B, som ärverksamma på två olika särskolor.Vi har kommit fram till att det går att arbeta med musik som kommunikationsmedel på ett, föreleverna, gynnsamt sätt. Att vara en medveten pedagog är en viktig hörnsten i läraryrket. Dåmenar vi medvetenhet om både vilka erfarenheter och utbildningar man har i bagaget samtmedvetenhet om varför man gör det man gör. Pedagogerna i vår undersökning användermusik för att på ett glädjefyllt sätt motivera lärandet. De har visat flera olika goda exempel påhur man kan använda musiken i ett kommunikativt syfte.Under undersökningens gång har vi sett hur stor betydelse musik har för elevers språkligalärande. Vi har även fått upp ögonen för hur vi kan använda musiken med kommunikativtsyfte i vår profession. Undersökningen har givit oss en ökad medvetenhet om hur vi, med denrelativt lilla musikutbildning vi har, ändå kan skapa meningsfulla musiksammanhang föreleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)