Sol & Hav - Framtidens nav? : En studie om framtidsutsikterna inom branscherna solenergi och vågkraft samt OEM-företagens behov inom dessa branscher

Detta är en Magister-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Sammanfattning: Innan företag ska penetrera en marknad är det viktigt att de har tillräckligt med information om vilka möjligheter och hot marknaden står inför samt vilka behov företagen på marknaden har. Denna magisteruppsats syftar till att utreda framtidsutsikterna inom branscherna solenergi och vågkraft samt identifiera OEM-företagens behov inom dessa branscher. Det verktyg vi har använt för att utreda branschernas framtidsutsikter är delar av SWOT-modellen, där fokus har lagts på externa faktorer som påverkar en marknad. För att identifiera OEM-företagens behov har vi använt teorier kring OEM-marknaden och OEM-företags köpkriterier samt ABB:s egen erfarenhet och kunskap om denna marknad. För att ge en informationsrik och heltäckande bild har vi genomfört intervjuer med Energimyndigheten och OEM-företag inom branscherna solenergi och vågkraft, då de besitter kunskap om vilka möjligheter och hot branscherna står inför. Vidare har intervjuer genomförts med OEM-företagen för att få information om vilka behov företag inom dessa branscher har. Med anledning av ett ökat intresse och medvetenhet kring klimat-förändringarna har politiska målsättningar satts upp och åtgärder vidtagits för att hejda klimatförändringarna och öka användningen av förnyelsebara energikällor. Det innebär att gynnsamma förutsättningar för förnyelsebara energikällor har skapats. Studien visar att den avgörande faktorn för fortsatt tillväxt på solenergimarknaden är olika former av ekonomiska stödsystem. Eftersom investeringsstödet i Sverige kommer att förlängas och även utökas till att omfatta privatpersoner samt att flertalet länder har ekonomiska bidrag för att stödja marknaden ser framtidsutsikten för solenergibranschen positiv ut. Ur ett långsiktigt perspektiv krävs det dock politiskt och juridiskt stöd både nationellt och internationellt under en längre period till dess att marknaden har utvecklats till att kunna stå på egna ben. Därtill behöver tekniken och tillverkningsprocesserna förbättras ytterligare för att företagen ska kunna erbjuda en prisvärd och konkurrenskraftig produkt. Studien visar att på grund av att marknaden befinner sig i ett tidigt skede har OEM-företagen de primära behoven kvalitet, pris och leveranssäkerhet. När marknaden mognat kommer sannolikt andra köpkriterier som leverantörens varumärke bli av större vikt. Framtidsutsikten för branschen vågkraft är osäker eftersom vågkraftskoncept inte har etablerats kommersiellt ännu samt att det inte finns fullskaliga vågkraftskoncept som varit i drift över en längre tid. Det betyder att tekniken idag inte är tillräckligt beprövad och därmed inte kan ses som tillförlitlig. OEM-företagens främsta behov är kvalitetskomponenter, kringtjänster och hög leveranssäkerhet. Det bör även tas hänsyn till att denna marknad är i utvecklingsstadiet och därmed är i behov av leverantörer som tillhandahåller prisvärda och anpassade komponenter som OEM-företagen i dagsläget inte har tillgång till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)