Bilder som ett pedagogiskt verktyg i moderna språk: franska : En studie utifrån fem fransklärares syn på bilders betydelse i språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Författare: Hounaida Nsir; [2021]

Nyckelord: bild; stöd; språkprocess; kommunikation; kultur; värdegrund;

Sammanfattning: Enligt lgr11 i moderna språk ska läraren variera sin undervisning. Skolverket påvisar att användandet av bilder som ett pedagogiskt verktyg för moderna språk kan bidra till språkutveckling. Syftet med föreliggande studie är att undersöka och få en fördjupad förståelse för hur fransklärare arbetar i årskurs 6–9 med bilder i sin undervisning och hur detta kan förklaras.Studiens teoretiska ramar är det sociokulturella perspektivet. För att undersöka detta har fem lärare som undervisar franska i moderna språk på högstadiet intervjuats. Denna studie bygger på semistrukturerade intervjuer som en kvalitativ metod för att samla in empirin. Resultatet visade att fransklärare använder bilder som ett pedagogiskt verktyg i sin undervisning för att utveckla förmågor (höra, läsa, skriva och prata). Fransklärare i denna studie uppgav att bilder kan stötta elevernas lärande på olika sätt. Lärarnas svar speglar Lev Vygotskijs syn på lärande kring att förstå hur man använder kunskaper och begrepp, och Jean Piagets perspektiv kring hur man stärker minnet genom användning av bilder. Läraren blir som en guide i klassrummet när det gäller användning av bild som ett semiotiskt verktyg för att kommunicera med andras kultur och värdegrund.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)