”ÅH NEJ, INTE ETT TILL VERKTYG ATT HÅLLA KOLL PÅ” En kvalitativ fallstudie av implementering av digitala verktyg i en stor organisation

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Digitaliseringen inom arbetslivet har medfört förändringar som både har gett möjligheter och utmaningar, bland annat ett högre tempo och en ökad arbetskomplexitet (Zeike, Choi, Lindert, & Pfaff, 2019). Att vara digitalt litterat i att kunna hantera tekniska verktyg är en viktig del inom många yrken (Martin, 2008). Trots de tekniska verktygens betydelse har bristen på utbildning inom verktygen varit stor (Söderström, 2015). En av svårigheterna som lyfts fram är att trots brist på utbildning förväntas de anställda behärska och använda verktyget. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka utmaningar som finns i att implementera nya tekniska verktyg i en stor offentlig organisation, samt viktiga faktorer för lärande i organisationer. Undersökningen bygger på en kvalitativ studie, med sju personer som har intervjuats. Alla respondenter är verksamma inom en digital arbetsgrupp vid en regional offentlig organisation. Studiens teoretiska ramverk utgår från digital litteracitet, kunskapsförmedlare, teorier för lärande inom organisationer samt kunskapsdelning och faktorer som försvårar kunskapsdelning i en organisation. Studiens resultat visar på att möjlighet till utbildning och lärande är avgörande för en hållbar implementering av ett verktyg. Goda rutiner för kunskapsdelning är en betydelsefull faktor för lärande inom organisationen. Slutsatsen är att stora organisationer behöver planera och introducera verktyg med sikte på att etablera gemensamma grundarbetssätt utifrån organisationens behov. Det kan i sin tur ge en bra kunskapsdelning och samarbete över hela organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)