Nyckeltalens jämförbarhet - Faktorer i hållbarhetsredovisningens ständiga utveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att återge och diskutera hållbarhetsredovisning med fokus på jämförbarhet och nyckeltal i åtta företag. Metod: Uppsatsen är i kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Studien av hållbarhetsredovisningar har genomförts med hjälp av kvantitativ data. Teoriteska perspektiv: Teoretiska referensramen består av intressentmodellen, Global Reporting Initiative (GRI) och Media Agenda Setting Theory (MAST). Empiri: Det empiriska materialet grundar sig på intervjuer av åtta företag, två revisionsbyråer samt två experter. Därutöver har företagens hållbarhetsredovisningar studerats och analyserats. Slutsatser: Nyckeltalens jämförbarhet skiljer sig åt mellan olika företag. Hur media sätter agendan och påverkar företags agenda samt extern granskning har en stark påverkan på jämförbarheten. Med hjälp av extern granskning påverkar GRI utvecklingen av jämförbarhet. En optimal början är att formulera distinkta strategier och mål, mäta miljönyckeltal både i absoluta och relativa tal och jämförbara över tid samt uttrycka sociala nyckeltal som är jämförbara inom bolag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)