Motpolerna möts i resursfördelningssystemet : En jämförelse mellan tre olika skolor i Karlskoga

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Anette Wikström; [2012]

Nyckelord: Resursfördelning; Segregation;

Sammanfattning: Utifrån att jag läste en artikel i Dagens Nyheter den 8 mars 2011 som handlade om att det finns stora skillnader på hur kommunerna fördelar sina resurser som satsas på skolan, i ett senare skede bildades ett intresse för resursfördelningssystemet. Syftet med den här studien är att undersöka om det finns ett samband mellan förstärkningsresurser och elevernas resultat, eller om det kan bero på en socioekonomisk faktor. Resursfördelningssystemet kommer att jämföras mellan två kommunala skolor och en friskola, där jag valde att fokusera på en kommun, Karlskoga. Metoder som kommer att användas är en kvalitativ metod med intervjuer med rektorer från tre utvalda skolor. Kvantativt material från Skolverket ochSCB. Min analys visar på att det inte finns ett klart samband mellan förstärkningsresurser och elevernas resultat utan att analysen visar på en förmodad socioekonomisk faktor som styr. I jämförelsen av de tre olika skolorna visar på att det finns två olika sorters skolor,( motpoler) som möts i resursfördelningssystemet, med friskolan som en vågskål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)