Management i en flödeseffektiv IT-verksamhet

Detta är en Master-uppsats från Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Detta examensarbete är utfört på uppdrag av Scania IT i Södertälje och utgör sista delen av civilingenjörsprogrammet Innovation, Produktion och Logistik vid Mälardalens Högskola i Eskilstuna. Scania IT genomgår i nuläget en stor förändring i arbetssätt och struktur med målet att bli en mer flödeseffektiv IT-verksamhet. För att detta ska lyckas krävs det att Management tydligt styr verksamheten mot detta mål samt att alla involverade stöder denna verksamhetsstrategi. Syftet med omorganiseringen är att man snabbare och effektivare ska möta kundens krav. Det problem som Scania IT upplever idag är för låg leveranssäkerhet eftersom rätt funktionalitet inte levereras i rätt tid till rätt kostnad. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur Management inom Scania IT ska agera i en flödeseffektiv IT-verksamhet samt hur de kan skapa förutsättningar så att team kan bidra till flödeseffektivitet. Med Management i detta fall åsyftas chefer med personalansvar samt projektledare. Målet är att stödja Scania IT i sitt arbete mot en flödeseffektiv IT-verksamhet. Examensarbetet grundas på informationsinsamling i form av litteraturstudier inom områdena flöde, Management, Lean och IT. Detta för att ge en grund till lösningen av problemet samt för att få en förståelse för områdena och dess centrala begrepp. Problemförståelsen resulterade i en analysmodell som utarbetades från litteraturstudien samt utefter de frågeställningar som ska examensarbetet ska besvara. Analysmodellen konkretiserar och visualiserar problemförståelsen från två perspektiv då en antagande utgångspunkt är att team och Management besitter god kunskap i hur styrningen sker idag samt hur den kan förbättras för att bidra till flödeseffektivitet i hela verksamheten. Därefter utfördes intervjuer som kategoriserades utifrån de två perspektiven.  Intervjuerna utfördes till största del inom Scania IT men även på andra företag. Den insamlande informationen från litteraturstudien och intervjuerna sammanställdes och analyserades. Intervjuerna resulterade i ett antal oprövade påståenden som kategoriserades efter analysmodellen för att identifiera mönster och samband. Det resulterade i tio hypoteser som återigen kopplades till informationsinsamlingen för verifiering och förankring. Ett antal slutsatser drogs från de relevanta hypoteserna och ett par genomgående punkter identifierades. Dessa punkter ligger till grund för de slutliga rekommendationerna för hur Management ska agera i en flödeseffektiv IT-verksamhet. Slutsatsen är att helhetssyn, ständiga förbättringar, standardiserade arbetssätt, kultur och kundfokus ska genomsyra hela verksamheten. Management ska bryta ner dess innehåll på alla nivåer för att främja en lärande organisation som är en förutsättning för flödeseffektivitet. Management ska agera utifrån dessa rekommendationer så att förutsättningar skapas för team att bidra till flödeseffektivitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)