Arbetsterapeuters samkonstruktion med barn med autismspektrumdiagnos för att främja deras delaktighet i interventioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Barn ska få vara delaktiga och få anpassat stöd för att uttrycka sig i sin intervention. Barn med autismspektrumdiagnos (ASD) har ofta en annorlunda sensorisk process, vilket kan påverka delaktighet i aktiviteter. Det saknas information kring hur arbetsterapeuter samkonstruerar med barnet som klient i interventioner. Syfte: Att undersöka hur arbetsterapeuters samkonstruktion sker med barn med autismspektrumdiagnos för att främja deras delaktighet i interventioner rörande sensoriska processvårigheter. Metod: Kvalitativ tvärsnittsstudie med induktiv ansats. Semistrukturerad intervju med tio arbetsterapeuter med erfarenhet av att arbeta med barn med ASD och sensoriska processvårigheter. Transkriberade intervjuer analyserades med kvalitativ manifest innehållsanalys. Resultat: Temat Möjliggöra så att barnet kan samkonstruera och vara aktivt delaktig i interventionen genomsyrade de sex kategorierna: Stärka relationen, Stödja inflytande över mötessituationen, Tydliggöra information, Förstå barnets upplevelser och behov, Främja självkännedom och fri vilja, och Tillsammans formulera plan och mål. Slutsats: Förhållningssätt som möjliggör samkonstruktion kan främja att barn med ASD blir aktivt delaktiga i sin intervention. Främjandet av barnets aktiva delaktighet kan ge det möjligheter att reflektera över sina aktiviteter, förstå sig själv, sitt görande och utveckling, och prioritera meningsfulla aktiviteter på sina egna villkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)