Borde vi förlåta Margaux Dietz? En kvalitativ analys av Margaux Dietz kriskommunikation efter den kritiserade videon

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Befintlig forskning om kriskommunikation utgår vanligtvis från ett organisatoriskt perspektiv, denna studie fokuserar istället på personliga varumärken. Tack vare influencer marketings framväxt har personliga varumärken fått en allt större betydelse inom marknadsföring idag. Det innebär också att personliga varumärken som hamnar i en kris inte enbart utgör en risk för deras egna varumärke, utan också för de organisationer de samarbetar med. Genom att studera hur ett personligt varumärke kommunicerar i kris syftar studien till att ge fördjupad kunskap kring personliga varumärkens kriskommunikation och därigenom bidra till ökad förståelse för användandet av olika försvarsstrategier. Studien är en kvalitativ studie där det empiriska materialet består av ett Instagram-inlägg, en dokumentär och en radiointervju. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram som inkluderar Image Repair Theory, retorik och semiotik. Resultatet visar att de primära försvarsstrategierna förändrades under krisens olika faser och att det huvudsakliga fokuset var att stärka ethos. I studien identifierades dessutom användandet av två strategier, anpassande och skapa medlidande, som inte är etablerade inom det teoretiska ramverket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)