Så uppfattar rektorer sin roll i skolansarbete i samband med inkludering avnyanlända elever : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Det här är en kvalitativ studie som riktar in sig på rektorers uppfattning av sin roll i skolansarbete i samband med inkludering av nyanlända elever. Studien har en kvalitativ ansats ochhar en grundad teori som metod och empirin har samlats in med semistrukturerade intervjuer.Studiens tidigare forskning lyfter fram både nationella och internationellainkluderingsmodeller. Varje inkluderingsmodell har sina för- och nackdelar när det gäller hurnyanlända elever inkluderas på skolan. Idag finns två inkluderingsmodeller som är vanligast iSverige, antingen att nyanlända elever placeras direkt i en skolklass eller i enförberedelseklass. När det gäller skolans arbete i samband med inkludering av nyanländaelever har rektorn en central roll. Rektorns roll är komplex vilket visar sig i studiens resultat,framför allt i arbetet med att ge nyanlända elever rätt stöd. En slutsats som dras i den härstudien är att skolor kanske i större utsträckning borde använda sig av inkluderingsmodellenförberedelseklass för att kunna ge nyanlända elever rätt stöd. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)