Sökning: "rektors uppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden rektors uppfattning.

  1. 1. "Man kan ta sig fram till mål på många olika sätt, va?" : En fallstudie av en skolenhets systematiska kvalitetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Astrid Hultenius; Sofia Ritenius; [2022]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : I denna fallstudie har en skolenhets systematiska kvalitetsarbete studerats. Enheten utgörs av ett program på en gymnasieskola i en mellanstor kommun i Sverige. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka det systematiska kvalitetsarbetet på skolenheten i förhållande till styrdokumenten och rektors ledarskap. LÄS MER

  2. 2. Konstruktionen av barn i behov av särskilt stöd : Specialpedagogers uppfattning om hur barn i behov av särskilt stöd konstrueras i förskolan och vilka förutsättningar specialpedagoger har i detta arbete.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Wallesjö Emma; Amalia Karlsson; [2022]
    Nyckelord :avvikelse; barn i behov av särskilt stöd; disciplinär makt; förskola; konstruktion; kunskap och makt; normalitet och specialpedagog;

    Sammanfattning : Förskollärare upplever ett alltmer pressat läge i förskolan. Barn i behov av särskilt stöd kategoriseras som avvikande utifrån, barn som kräver (mer) resurser och barn som behöver punktmarkeras (Palla 2021a). LÄS MER

  3. 3. Bedömning och lärande : En kvalitativ studie om tre lärares och en rektors uppfattning och tillämpning av formativ och summativ bedömning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonsén Jennie; [2021]
    Nyckelord :ansvarsstyrning; behaviorism; formativ bedömning; konstruktivism; samhällskunskap; sociokulturell kunskapssyn; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper har under 1900-talet varit starkt kopplat till inträde och urval till högre utbildning och arbetsliv. Bedömning har traditionellt uppfattats som mer eller mindre liktydigt med prov och betyg, vad som brukar benämnas summativ bedömning. LÄS MER

  4. 4. ”Jag ville förmedla, jag söker inte personal för barnpassning” : en intervjustudie av rektorers förståelse av fritidslärares arbetsuppgifter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Andersson; [2021]
    Nyckelord :fritidshemmet; lärare i fritidshem; platsannons;

    Sammanfattning : Inledning Grundskolan har sedan lång tid tillbaka bestått av olika lärarkategorier med en gemensam grundtanke om att komplettera varandra i elevernas kunskapsinhämtning och sociala utveckling. Lika länge har fritidslärarnas arbetsuppgifter under arbetsdagen varit oklara och i många fall av varierande slag. LÄS MER

  5. 5. Så uppfattar rektorer sin roll i skolansarbete i samband med inkludering avnyanlända elever : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Andreas Johansson; [2021]
    Nyckelord :Newly arrived students; inclusion; principal s perception; inclusion models; prep school; Nyanlända elever; inkludering; rektors uppfattning; inkluderingsmodeller; förberedelseskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie som riktar in sig på rektorers uppfattning av sin roll i skolansarbete i samband med inkludering av nyanlända elever. Studien har en kvalitativ ansats ochhar en grundad teori som metod och empirin har samlats in med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER