Volkswagens kommunikation under Dieselgate

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund & Problematisering: Volkswagen är en av världens största koncerner och när ett fusk likt Dieselgate uppdagas sätts bolagets kommunikation på sin spets. En skandal likt denna skadar bolagets rykte, vilket gör att kommunikationen gentemot sina intressenter kan komma att bli avgörande för bolagets framtid. Det är dessutom av samhälleligt intresse att veta att stora företag såsom Volkswagen lever upp till sina hållbarhetsåtaganden. Syfte: Analysera hur Volkswagens redovisningskommunikation gentemot sina intressenter har utvecklats innan, under och efter den uppmärksammade skandalen. Detta bidrar till litteraturen inom impression management genom att analysen görs i ett flerårigt perspektiv men också ur en samhällsnyttig synvinkel då det sett till klimatmål och klimatdirektiv är viktigt att större företag gör sin del i den hållbara omställningen och kommunicerar sitt hållbarhetsarbete på ett trovärdigt sätt. Metod: Studien är baserad på en kvalitativ metod där NVivo software används som verktyg. Datan utgörs av bolagets års- och hållbarhetsredovisningar från 2013-2022. För att analysera Volkswagens kommunikation och för att förstå den kontext i vilken de använder sig av vissa ord eller uttryck, utför vi en riktad innehållsanalys med inslag av summerande innehållsanalys. Slutligen presenteras även en diskussion av metoden som tar upp brister med den valda metoden. Resultat & Slutsats: Det finns en tydlig skillnad i vilka impression management strategier som används före, under och efter krisen. Även tonen i redovisningskommunikationen skiljer sig åt beroende på var i krisen bolaget befinner sig. Vi fann även att Volkswagen la stor vikt vid kriskommunikation i årsredovisningen från 2015.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)