Genus i skolans läseböcker : En kvalitativ textanalys av fem läseböcker i svenska för årskurs 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur kvinnliga och manliga karaktärer framställs i ett urval läseböcker anpassade för årskurs 1, med utgångspunkt i genusteori. Studien syftar även till att undersöka om och isåfall vilka maktförhållanden som finns mellan kvinnliga och manliga karaktärer i dessa läseböcker. Studien syftarde till att analysera hur skönlitterära läseböcker som är kopplade till läromedel för årskurs 1 framställer manliga och kvinnliga karaktärer utifrån egenskaper kopplade till genus samt vilka maktförhållanden utifrån genus som förekommer mellan manliga och kvinnliga karaktärer. Utifrån studiens syfte formulerades två frågeställningar Vilka egenskaper kopplade till genus tilldelas flickor/kvinnor och pojkar/män i läseböcker? Vilka maktförhållanden, utifrån genus, finns mellan pojkar/män och flickor/kvinnor i läseböcker? För att besvara frågeställningarna genomfördes en kvalitativntitativ textanalys på följande fem läseböcker: Livet i Bokstavslandet Läsebok åk 1 nivå röd, Robin åk 1 Läsebok röd Hjälp, en robot!, Ord & Äventyr Läsebok åk 1C, Mysterier på Äppelstigen, ABC-klubben åk 1 Den magiska kulan Läsebok B och Briljant svenska Textbok 1. Studiens teori grundas i begreppen genus, kön och maktförhållanden. Som analysverktyg används ett schema för manliga och kvinnliga egenskaper.   Resultaten visarde att flickor och pojkar tillskrivs både manliga och kvinnliga egenskaper, men även egenskaper som inte är kodasde som manliga eller kvinnliga. Detsamma gällerde männen i läseböckerna. Kvinnorna framställsdes däremot med framförallt kvinnliga egenskaper, med undantag för en kvinna. Resultaten om maktförhållanden visarde på mestadels jämställda relationer och interaktioner mellan både flickor och pojkar respektive kvinnor och män. Även här fianns dock undantag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)