Skolsköterskors erfarenheter av ungdomars sömnsvårigheter : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Sömn är grundläggande för alla människor, en av förutsättningarna för en god hälsa är en god sömn. Idag är det vanligt förekommande med sömnsvårigheter hos ungdomar. Främja hälsa och en god sömn, är en del i skolsköterskans profession. Idag finns det begränsad forskning på hur skolsköterskor arbetar med ungdomars sömnsvårigheter. Syfte: Syftet med studien var att belysa hur skolsköterskor arbetar med ungdomar som har sömnsvårigheter. Metod: För att besvara syftet användes en kvalitativ metod med innehållsanalys. Datamaterialet utgörs av nio semistrukturerade intervjuer med skolsköterskor som arbetar med ungdomar på högstadium och gymnasium. Resultat: Resultatet mynnar ut i fyra kategorier, tio underkategorier och ett övergripande tema. Kategorierna påvisar att hur skolsköterskorna arbetar med ungdomars sömnsvårigheter är genom att främja en relation, att identifiera sömnsvårigheter, att stödja ungdomar och att motivera till förändring. Det övergripande temat genom dessa kategorier är den meningsfyllda dialogen. Konklusion: Skolsköterskorna arbetar med ungdomars sömnsvårigheter genom en dialog. Dialogen sker i samtal med ungdomar för att stödja dem i att få en förståelse för deras sömnsvårigheter och sambandet med hälsan. Att främja en relation är viktigt för att kunna samtala. I samtalet är delaktighet betydande. Att motivera till förändring är en stor del av skolsköterskans arbete med sömnsvårigheter, vilket görs genom motiverande samtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)