Sjukvården är till för de friska : En kvalitativ studie av socionomers upplevelser av samverkan mellan socialtjänsten och hälso- och sjukvården avseende klienter med samsjuklighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka yrkesverksamma socionomers upplevelser av samverkan mellan socialtjänsten och hälso- och sjukvården avseende klienter med samsjuklighet. Dessutom undersöktes vilka faktorer som försvårar och underlättar samverkan samt framtida förutsättningar för fungerande samverkan. En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer har använts för att samla in det empiriska materialet. Sex yrkesverksamma socionomer intervjuades. Samtliga respondenter arbetade i samma kommun och inom samma verksamhet. Det empiriska materialet analyserades utifrån fyra organisationsteoretiska begrepp: integration, organisatoriska fält, institutionella logiker samt verksamhetsdomän. Resultatet indikerade att respondenterna upplevde samverkan mellan socialtjänsten och hälsooch sjukvården som bristfällig. Otydlig ansvarsfördelning, bristande resurser samt skilda arbetssätt mellan de två aktörerna var de faktorer som främst låg till grund för den upplevda bristande samverkan. Vidare framkom det att samverkansmodeller samt intresse och engagemang från sjukvården främjar samverkan mellan aktörerna. Avseende framtida förutsättningar för samverkan ansåg respondenterna att insatser behöver utformas efter klienternas behov och att en omorganisering av verksamheterna är nödvändig. Resultatanalysen visade att socialtjänsten och hälso- och sjukvården arbetar inom samma verksamhetsområde och organisatoriska fält, men att de har sina egna institutionella logiker samt konkurrerande domänanspråk. Analysen visade även att det finns en domän som ingen av parterna direkt tar ansvar för, vilket är behandling av den psykiska sjukdomen hos samsjukliga klienter. Vidare visade analysen att det finns en avsaknad av horisontell styrning mellan parterna för att uppnå samverkan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)