Vi, de andra och de kristna : En kritisk diskursanalys av hur kristendom framställs i svensk press

Detta är en Kandidat-uppsats från Kultur, samhälle, mediegestaltning

Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att få en bild av hur kristendomen som religion samt hur kristna identiteter framställs i svensk press. Undersökningen är en textanalys av ett antal artiklar där jag har undersökt vilka olika, eller lika, bilder som dags- och kvällstidningar ger av kristendomen och kristna i Sverige idag. Utifrån teorier om ”den andre” har jag undersökt om artiklarna framställer någon form av ”vi”- och ”de”- perspektiv mellan kristna och “icke-kristna”. Syftet har också varit att försöka utskilja vilka retoriska grepp som används i framställningen av kristendomen och kristna. Undersökningens frågeställningar är: Hur framställs kristendomen i artiklarna? Hur konstrueras kristna identiteter i artiklarna? Hur ser relationen ut mellan skribent och läsare? Vilka retoriska grepp används i framställningen av kristendom och kristna?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)