”Jag skyddar barnen och deras familjer, men vem skyddar mig?” : En intervjustudie om förskollärares upplevelse av sin arbetsmiljö under pandemin

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

Sammanfattning: Bakgrund: Tidigt under pandemin orsakad av Covid-19 publicerades allmänna råd för att motverka smittspridningen, vilket inneburit bland annat att i stor utsträckning arbetsgivare skulle införa distansarbete. Detta har inte rört förskolor och grundskolor, som har varit ett stöd för hela samhället, när huvudman bestämt att hålla verksamheten öppna. Forskning kring hur förskollärare upplever sin arbetsmiljö under pandemin är mycket begränsad, eftersom forskning mestadels fokuserat på distansundervisning världen över. Dock är det bevisat att det finns stor risk för långvariga negativa konsekvenser på förskollärares välbefinnande och psykisk hälsa efter pandemin. Att undersöka förskollärares upplevelse av sin arbetsmiljö under pandemin skulle kunna medföra användbar kunskap. Studiens resultat skulle kunna ligga till grund för hur rektorer och ledning för kommunens förskolor kan arbeta för att främja hälsa och välbefinnande bland förskollärare och på så sätt förhindra eller minska risken för eventuella sjukskrivningar och ohälsa. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares upplevelse av sin arbetsmiljö i förskolan under pandemin. Metod: Kvalitativ intervjustudie med semistrukturerad intervjuguide. Nio förskollärare som arbetar i olika förskolor intervjuades. Datainsamlingen analyserades med fenomenografisk analysmetod. Resultat: Sju distinkta huvudkategorier som beskriver och speglar förskollärares upplevelse av sin arbetsmiljö under pandemin. Slutsats: Resultatet visar att pandemin har påverkat förskollärares arbetssituation, relationer och samarbetet med kollegor, chef och vårdnadshavare, och förutsättningar i arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)