Yrkesidentitet och lärare i fritidshem.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka vad som skrivs i yrkesrelaterade Facebookgrupper av och om lärare i fritidshem. Vi vill undersöka hur yrket framställs i Facebookgrupper för lärare i fritidshem och på så sätt försöka skapa en bild av hur lärarna själva ser på sitt yrke och sin yrkesidentitet. Yrket lärare i fritidshem har genomgått stora förändringar över tid och uppdraget ser helt annorlunda ut i dag än om man jämför med för några år sedan. Titlarna på de som arbetar på fritidshemmet är många och vi har både under vår utbildning samt ute på olika skolor uppmärksammat att det finns en oklarhet samt en hel del okunskap gällande yrket och uppdraget. Genom att ta reda på vad som skrivs om yrket i Facebookgrupper riktade till lärare i fritidshem vill vi se om den oklarhet som vi erfarit även upplevs av medlemmarna där. Vi har valt att rikta in oss på Facebook då användningen av yrkesrelaterade Facebookgrupper i ett professionellt syfte på senare tid ökat men även då forskning saknas inom detta område. I denna studie använder vi oss av en kvalitativ innehållsanalys där vi samlar in inlägg och kommentarer från Facebookgrupper och försöker identifiera återkommande kategorier som kan kopplas samman. Innehållet från Facebookgrupperna analyseras i relation till teori, bakgrund och tidigare forskning vilket utgör vårt resultat. Resultatet visar på att det finns en oklarhet gällande fritidshemmets uppdrag och att lärare i fritidshems yrkesidentiteter är många. En slutsats gällande yrkesrelaterade Facebookgrupper är att de möjliggör för kompetensutveckling och fungerar som en plattform där man i den gemensamma gruppen kan stärka sin yrkesidentitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)