Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv ­ En studie om skapandet av "Pim och den

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn föratt kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vårverksamhetsförlagda utbildning har vi sett att böcker på förskolor och skolor används på etticke reflekterande sätt. Vi vill undersöka hur barnlitteratur påverkar barn och derasidentitetsutveckling ur ett genusperspektiv.Vi har med hjälp av litteratur klargjort begrepp som rör genus: genus, kön som konstruktionoch queer. Där genus står för att människan har ett biologiskt kön men även ett socialt könsom formas under uppväxten och det sociala könet är en konstruktion. Med kön som enbartkonstruktion innebär att man enbart har ett socialt kön, som är konstruerat utifrån vår socialaomgivning. Inom queerteorin menas att man ska ha ett kritiskt förhållningssätt till det som isamhället anses vara normalt eftersom det alltid finns en motsats till det normala. Man skatänka bortom det som ses som förgivet tagna sanningar om vad som anses normalt. I vårundersökning har vi sökt litteratur kring barnboksförfattande ur ett genusperspektiv ochlitteratur rörande identitetsutveckling där störst fokus i vår uppsats ligger på könsidentitetenhos barn, som är en del av identitetsutvecklingen.De resultat vi fått fram är att det figurerar könsstereotypa roller i barnlitteratur som dessvärrefått en stor roll, som befäster de könsroller som finns i samhället. Vi vill bryta mönstret ochdärför skapar vi berättelsen Pim och den randiga hästen där huvudrollsinnehavaren Pim är enkönlös karaktär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)