IKT som ett hjälpmedel i grundskolans tidigare åldrar-för elever i behov av särskilt stöd

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur IKT används i arbetet med elever i behov avsärskilt stöd i några olika grundskolor. Frågeställningarna är hur IKT används i samband medarbete för elever i behov av särskilt stöd. Vilka program och hjälpmedel används vid destuderade skolorna och hur dessa bidrar till lärande. Vi valde att göra en kvalitativundersökning med intervjuer och observationer som datainsamlingsmetoder. Vi intervjuadesju specialpedagoger om hur de använder IKT i undervisningen med elever i behov av särskiltstöd och vi observerade sex elever i årskurs 4-6 när de använde sig av dessa hjälpmedel.Resultatet av studien visade att specialpedagogerna använder sig av olika IKT-hjälpmedelberoende på vilket stödbehov eleven i fråga har. Specialpedagogerna som vi intervjuadeanvänder sig av datorer, Ipad och gummidatorer som hjälpmedel för elever i behov av särskiltstöd. De använder olika programvaror som talböcker, Symwriter, Multix och Matteva pådatorerna och på Ipad använder de sig av olika appar som bör tillgodose elevernas behov.Resultatet visade även att IKT används som ett hjälpmedel för att öva på exempelvisfinmotorik, läsning och matematik samt för att stödja koncentrationen hos elever i behov avsärskilt stöd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)