Lågstadielärares arbete med ämnesspecifika begrepp i de samhällsorienterande ämnena med hjälp av läsning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Forskning visar att läsning har betydelse för elevers språkutveckling och att ämnesspecifika begrepp lärs genom aktiviteter som inkluderar läsning, reflektion och elevnära uppgifter. Syftet med denna studien var att ta reda på hur lågstadielärare på fältet stöttar elever i sin undervisning i SO-ämnena när läsning synliggör begrepp. Frågeställningarna var; På vilka sätt arbetar lågstadielärare med ämnesspecifika begrepp inom de samhällsorienterande ämnena vid läsning? På vilka sätt arbetar lågstadielärare vidare med de samhällsorienterande ämnesspecifika begreppen efter läsning? Sex lågstadielärare medverkade och datainsamling skedde genom intervjuer och observationer på två skolor i södra Sverige varav majoriteten av eleverna på den ena skolan var andraspråkselever. Resultatet visade att samtliga av de undersökta lärarna inkluderade “gemensamma textmöten” och interaktiv läsning vid förklaring av ämnesspecifika begrepp. Läromedel, artiklar och skönlitteratur användes av de olika lärarna där skönlitteratur framförallt användes i historia och vid värdegrundsarbete. De sex lärarna hade varierade arbetssätt med stöttande frågor och diskussioner i olika gruppkonstellationer. Resultatet visade även att några av lärarna arbetade vidare med ämnesspecifika begrepp vid exkursioner, skrivuppgifter och fyrahörnsövningar samt att alla lärare använde kreativa uppgifter. De undersökta lärarna såg positivt på kreativt arbete, men tidsaspekten var en avgörande faktor. Resultatet visade att lärarnas arbetssätt inte skiljde sig åt från de två skolorna trots att elevunderlaget skiljde sig märkbart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)