HRM-verktyg för minskad agentproblematik och säkrad kompetensförsörjning i IT-branschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbetets titel: HRM för minskad agentproblematik och bättre kompetensförsörjning inom IT-branschen Seminariedatum: 2016-01-14 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete på kandidatnivå i Strategic Management Författare: Charlotte Karlsson, Ena Hrapovic, William Wallin Handledare: Christine Blomqvist Nyckelord: HRM, IT-branschen, agent-principal-teorin, kompetensbrist, Knowledge Management Syfte: Denna uppsats ämnar studera om agent-principal-teorin kan förklara hur situationen gällande kompetensbrist i IT-branschen kan hanteras. Det leder oss till att undersöka vilka HRM-verktyg som är centrala för att attrahera, behålla och utveckla sin personal i IT-branschen. Metod: Vi har gjort en fallstudie med kvalitativ ansats, där intervjuer har använts för att samla in empirisk primärdata. Intervjuerna var semi-strukturerade för att ge respondenterna möjlighet att fritt utveckla sina svar och påverka diskussionens riktning under intervjutillfället. Teoretiska perspektiv: Agent-principal-teorin beskriver arbetsgivar- och arbetstagarrelationer, hur löneincitament, risk för uppsägning och kontrollsystem används för att säkerställa att medarbetare utför sitt arbete (Eisenhardt, 1989). Wiseman, Rodrìguez & Gomez-Meija (2012) framför att teorin måste anpassas beroende på kontext och att andra mekanismer kan påverka relationen. Stewardshipteorin beskriver att medarbetare och arbetsgivare har gemensamma målsättningar (Donaldson & Davis, 1991). Human Resource Management (HRM) behandlar hur företag arbetar med att attrahera, utveckla och behålla personal (Wikström & Henrik, 2012). Resursbaserad teori (RBV) beskriver konkurrensfördelar genom olika resurser eller kapabiliteter (Barney, 1991). I vår studie gestaltas hur HRM kan vara en eventuell konkurrensfördel. Knowledge Management redogör kring hur företag kan jobba för att sprida kunskap i organisationer (Ikujiro, 1994), vilket är högst centralt i kunskapsintensiva organisationer. Empiri: För insamling av empirisk data utfördes totalt nio intervjuer med tio personer i olika befattning på fyra fallföretag, som är verksamma inom IT-branschen. Analytisk slutsats: Vi kunde bekräfta att löneincitament och kontroll inte är primära faktorer, som teorin traditionellt sätt beskriver, för att hantera agentkostnader och säkra kompetensbehov i den studerade branschen. Den studerade kontexten kräver andra mekanismer som kompetensutveckling, flexibilitet, Knowledge Management och värderingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)