VERSALER och gemener : Varför ska vi lära våra elever att SKRIKA?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Denna uppsats har undersökt hur inställningen till användandet av versaler och gemener ser ut hos pedagoger i förskoleklass, förskoleklass och grundskolans 1–3 (lågstadiet). Den har även undersökt hur pedagogerna själva lärde sig skriva samt hur de lärt sina eventuella barn att skriva. Undersökningen konkretiserades med följande fyra frågeställningar: Hur ser det ut på förskolan? Hur ser det ut i förskoleklassen? Hur ser det ut på lågstadiet? Vad finns det för likheter och skillnader mellan förskolan, förskoleklassen respektive lågstadiet? Pedagogerna svarade på frågeställningarna via en enkät och enkätsvaren analyserades. Det visade sig att pedagogerna själva mestadels lärt sig att skriva med versaler och de tror att de flesta barn gör detsamma. De menar att detta förmodligen beror på att vuxna automatiskt använder stora versaler när de skriver med sina barn / elever. Det märktes en klar progression i hur/vad eleverna skriver från förskolan upp till lågstadiet, från uteslutande versaler till både versaler och gemener samt från enstaka ord till längre texter. Pedagogerna anser att det är viktigare att eleverna skriver än hur de skriver. Eleverna kommer lära sig skriva med gemener till slut men vissa kan uppleva det svårt att gå över till att använda både versaler och gemener.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)