Strategi och ekonomistyrning i en bransch i mognadsfas: En fallstudie av Padelföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problemdiskussion: Strategi definieras som en plan för att uppnå en unik position på marknaden och för att skapa konkurrensfördelar. Organisationer kan genom väl uttänkta strategier skapa konkurrensfördelar på marknaden. Strategi är något som behöver anpassas till de olika företagens enskilda situation och valet av rätt strategi och genomförandet av strategin ger det enskilda företaget konkurrensfördelar. En bransch går igenom flera olika branschstadier och studien består av en fallstudie av padelbranschen som befinner sig i en mognadsfas. Mognadsfas innebär att tillväxten avtar och konkurrensen ökar. I en mognadsfas råder det hög konkurrens och det gäller därmed för organisationer att anpassa sina strategier för att överleva. Vid val och användning av strategier kan ekonomistyrning användas. Traditionellt sett har ekonomistyrning varit ekonomiskt inriktad. För att en organisation ska kunna anpassa sig och möta framtida utmaningar behöver den vara mer framåtlutad och ha en tydlig koppling mellan ekonomistyrning och strategi. Syfte: Studiens syfte är att öka förståelsen för hur företag anpassar sina strategier i en bransch som är i en mognadsfas. Vidare är syftet att öka förståelsen för vilken roll ekonomistyrning har vid val och användning av strategi. Metod: För att besvara syftet har en fallstudie genomförts på 4 företag inom padelbranschen. Undersökningen av padelbranschen har gjorts eftersom branschen just nu befinner sig i en mognadsfas. Studien genomfördes genom en kvalitativ intervjumetod med semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet ställdes gentemot teorin för att ta reda på vilka strategier som används samt vilken roll ekonomistyrningen hade i planering och mätning av dessa. Empiri och analys: Studiens resultat visar att det finns ett mönster på vanligt förekommande strategier i en bransch som är i en mognadsfas. Studien visar att en vanlig strategi är att sänka sina priser för att skapa en konkurrensfördel på marknaden. Vidare var en annan vanligt förekommande strategi att försöka urskilja sig från konkurrenter med sina tjänster och produkter och på så sätt skapa sig konkurrensfördelar genom differentiering. Studiens resultat visar att ekonomistyrning används vid val och användning av strategier. Detta görs genom att kommunicera organisationens värderingar så anställda tar beslut i enlighet med detta. Vidare görs detta genom att sätta gränser och regler som innehåller relativt fritt handlingsutrymme. Detta med samma syfte att anställdas beslut inte ska avvika från organisationens värderingar. Studiens resultat visade även på att ekonomistyrningen används genom att genomföra finansiella mätningar. Dessutom visar studiens resultat på att en tydlig och effektiv kommunikation var viktigt. Slutsats: Studiens resultat är i stor enlighet med tidigare forskning och ger nya synvinklar på detta. Detta genom att undersöka strategier i ett specifikt branschstadie, och till ekonomistyrning genom att koppla ihop denna med Strategi. Slutligen föreslås förslag till framtida studier som att jämföra strategi i olika branscher, i olika branschstadium och att jämföra utfallen av strategier kopplat till resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)