Faktorer som påverkar studenters köpvanor i matbutiken -En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund Att börja på universitet eller högskola kan vara en livshändelse där omfattande förändringar sker och nya vanor etableras. Rapporter har visat att unga vuxna generellt äter mindre frukt och grönsaker och mer utrymmesmat. Matbutiken står för en stor del av maten som konsumeras i samhället och kan med olika försäljningsstrategier påverka konsumenten. Syfte Syftet med studien var att förstå hur studenter upplevde att deras köpbeteenden påverkas i matbutiken. Metod Studien använde en kvalitativ metod där sex studenter intervjuades med hjälp av en semistrukturerad frågeguide. Intervjuerna genomfördes och spelades in via Microsoft Teams för att sedan transkriberas och analyseras utifrån en kvalitativ innehållsanalys. Resultat Analysen resulterade i fyra kategorier med tillhörande subkategorier. Studenterna upplevde att många olika faktorer påverkade deras köpbeteende i matbutiken. De upplevde att känslor som uppstod i butiken påverkade deras val samt att butiken påverkade genom att fånga deras uppmärksamhet. Studenterna upplevde att pris var av stor betydelse på grund av deras ekonomiska situation. Trots detta påpekade studenterna att det slutgiltiga valet låg i deras egna händer. Slutsats Resultatet i studien visade att studenterna upplevde sig bli påverkade av matbutikens försäljningsstrategier. De försäljningsstrategier som matbutiken använder har potential att påverka konsumenternas val och matbutikerna skulle därmed kunna ta ett större ansvar för att främja hälsosamma matvanor och god folkhälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)