Sökning: "matbutiken"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet matbutiken.

  1. 1. Faktorer som påverkar studenters köpvanor i matbutiken -En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Amanda Ström; Lovisa Åhlvik; [2023]
    Nyckelord :Studenter; matvanor; köpvanor; matbutiken; försäljningsstrategier; köpbeteende;

    Sammanfattning : Bakgrund Att börja på universitet eller högskola kan vara en livshändelse där omfattande förändringar sker och nya vanor etableras. Rapporter har visat att unga vuxna generellt äter mindre frukt och grönsaker och mer utrymmesmat. LÄS MER

  2. 2. Delikatessdisken - En observationsstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sandra Näsholm; Linnea Hansson; [2023]
    Nyckelord :Delikatessdisken; måltidsrum; konsumtionsmiljö; FAMM;

    Sammanfattning : Bakgrund: Delikatessdisken har utvecklats under många år och var först en del av torghandel. På grund av hygien och tillgänglighet har handelsplatsen därefter tagit sin plats i saluhallar och sedan även i matvarubutiker. I delikatessdisken kan man hitta produkter som kött, fisk, grönsaker och mejerier. LÄS MER

  3. 3. Matbutiken: Värdskapet i delikatessdisken : En kvalitativ undersökning om matbutikens roll ur ett värdskapsperspektiv

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Angelica Fridlund; [2021]
    Nyckelord :hospitality; consumer; staff; online shopping; qualitative reserach; interview; värdskap; konsumenter; personal; e-handel; kvalitativ metod; intervju;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Bara mjölk smakar mjölk - En fallstudie om hur utformningen av mjölkreklam anpassas efter en föränderlig marknad

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Frida Lycksell; Linnea Lydén; [2020]
    Nyckelord :Kultur; Reklam; Mjölk; Bildanalys;

    Sammanfattning : Mjölk är en råvara som länge funnits med i svenska hushåll. Till kaffet, i skolmatsalen eller som självklar dryck till bullarna. Det faktum att mjölk dessutom ofta placeras längst in i matbutiken tyder på dess självklarhet för svenska konsumenter. På senare år har konsumtionen av mjölk minskat och samtidigt fått nya konkurrenter. LÄS MER

  5. 5. En enkätstudie om faktorer som påverkar konsumentens inköp av utrymmesmat i den fysiska matbutiken jämfört med livsmedelsinköp på internet.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Olivia Fallander; Madelen Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Övervikt; fetma; internethandel; utrymmesmat; matbutik;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och fetma är ett globalt problem som delvis anses bero på ett för stort intag av utrymmesmat. Att handla livsmedel på internet har ökat de senaste åren och förväntas fortsätta i samma spår. LÄS MER