Mångfald hos drömarbetsgivare : En undersökning av företags och ekonomistudenters värderingar och attityder

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Dagens arbetskraft präglas allt mer av en ökad mångfald, vilket ställer krav på företags hantering av heterogena grupper. Tidigare forskning tyder på att inställningen till mångfald får en större betydelse för att attrahera talanger. Syftet blir således att undersöka hur de mest attraktiva arbetsplatserna för ekonomistudenter förmedlar sitt arbete med mångfald, samt hur ekonomistudenter upplever och värderar arbetsgivarnas arbete med mångfald. En kvalitativ granskning av årsredovisningar och hemsidor har genomförts. Delar av datan kvantifierades enligt ett förutbestämt index. Vidare genomfördes en enkätstudie som besvarades av ekonomistudenter vid Uppsala Universitet. Analysverktygen är teorier gällande mångfald på en arbetsplats, Ambitionsnivåer vid personalredovisning, Employer Branding och Person-Organization fit. Studiens slutsats är att ekonomistudenternas kännedom om företagens mångfaldsarbete generellt är låg. Både studenter och företag tycks värdera mångfald. Mångfald tycks dock av studenter främst värdesättas på arbetsplatsen och inte som en anledning till varför ett företag är mer attraktivt än ett annat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)