Hur ett specifikt spel påverkar elevers läsförmåga                           : En interventionsstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Målet med denna studie var att undersöka och utvärdera effekten av systematiserad träning av avkodnings- och ordläsningsförmåga med ett lässpel hos elever i årskurs två med låg läsförmåga. Sex elever som presterade inom stanine 1-3 på ordavkodning i mitten av årskurs två deltog i studien. Studien hade en single subject design med två beselinegrupper med tre elever i varje grupp. På testet före interventionen presterade ingen av eleverna över stanine 3 på ordläsning. Testen efter interventionen visade att alla eleverna hade förbättrat sin avkodning och läsförmåga. Detta indikerar att en intervention med systematisk träning av avkodning och ordläsningsförmåga i den här åldern har god effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)