Sökning: "lars erik olsson"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lars erik olsson.

  1. 1. Varan-i-världen : Varan i form och innehåll i En dramatikers dagbok

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Stark Theander; [2022]
    Nyckelord :Lars Norén; Norén; En dramatikers dagbok; varor; varan; förtingligande; förfrämligande; reifikation; alienation; marxism; fenomenologi; Frankfurtskolan; Walter Benjamin; Passagearbetet; Passagenwerk; Lukács; Historia och klassmedvetande; Karl Marx; Fredric Jameson; Guy Debord; Simone Weil; Martin Heidegger; Ulf Olsson; Anders Olsson; Jesper Olsson; Peter Henning; Cecilia Sjöholm; Mikael van Reis; Lars Nylander; Birgitta Trotzig; Patrik Mehrens; Yvonne Blomberg; Jan Olov Ullén; Göran Sommardal; Jakob Staberg; Björn Apelkvist; Erik Beckman; Susan Buck-Morss; avskapelse; schizofreni; varans dialektik; marxistisk formalism; skådespelssamhället; varuformen; fetisch; fantasmagori;

    Sammanfattning : This thesis explores the commodity as a motif in the first volume of Lars Norén’s Diary of a Playwright, as well as how this motif relates to reification and alienation, and in addition is reflected in the work formally. The study is oriented both towards the text’s depiction of the commodity and its reflections on its own depiction. LÄS MER

  2. 2. Att ta tillvara ett handlingsutrymme – rektorers uppfattningar om systematiskt kvalitetsarbete i relation till specialpedagogens roll och kompetens.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marita Blomqvist; Karin Torstensson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract​​​​Uppsats/Examensarbete:15 hpProgram och/eller kurs:Specialpedagogiska programmet, SPP 610Nivå:Avancerad nivåTermin/år:Ht 2018Handledare:Lars-Erik OlssonExaminator:Rolf LanderRapport nr: HT18-2910-294-SPP610Nyckelord:Systematiskt kvalitetsarbete, specialpedagogens yrkesroll, distribuerat ledarskap, nyckelförmågor och kompetenser Syfte:Syftet med studien har varit att beskriva rektorers uppfattningar om det systematiska kvalitetsarbetet i relation till specialpedagogens roll. Teori:Forskningsstudien är en kvalitativ studie i praktiknära forskning. LÄS MER

  3. 3. Implementering av lågaffektivt förhållningssätt i förskolan - en kvalitativ studie av ett utvecklingsarbete

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pernilla Kjellgren; Malin Jonsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete:15 hpProgram och/eller kurs:Specialpedagogiska programmet SPP610Nivå:Avancerad nivåTermin/år:Ht 2018Handledare:Liisa UusimäkiExaminator:Lars-Erik OlssonRapport nr:HT18-2910-282-SPP610Nyckelord:Lågaffektivt förhållningssätt, implementering, förskola, relationellt perspektiv, sociokulturellt perspektiv och tematisk analys. Syfte:Studiens syfte var att undersöka hur lågaffektivt förhållningssätt i förskolan påverkar barn som hamnar i problemskapande situationer. LÄS MER

  4. 4. Gynnsamma lärmiljöer för barn inom autismspektrumtillstånd - En systematisk litteraturstudie i förskolans kontext

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Petera Hissa; Sara Ceder; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Specialpedagogprogrammet SPP610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018 Handledare: Katharina Jacobsson Examinator: Lars-Erik OlssonRapport nr: HT18-2910-280-SPP610Nyckelord: Autismspektrumtillstånd, gynnsam lärmiljö, förskolaBakgrund: Förskolan har som uppdrag att erbjuda barnen en trygg miljö som utmanar till lek och aktivitet och verksamheten skall anpassas till alla barn och de barn som kortvarigt eller varaktigt är i behov av mer stöd skall få detta inom den ordinarie verksamheten (Skolverket, 2016). Denna studie har fokus på barn inom autismspektrumtillstånd i förskolans kontext. LÄS MER

  5. 5. Att samverka för delaktighet - en fallstudie om att skapa delaktighet på förskolan för ett barn med diagnosen autism

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Carlén; Madeleine Hammer; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program och kurs: Specialpedagogiska programmet, SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Bengt Edström Examinator: Lars-Erik Olsson Rapport nr: HT18-2910-281-SPP610 Nyckelord: delaktighet, autism, förskola, samverkan, anpassningar, sociokulturellt perspektiv, dilemmaperspektiv, intensivinlärning, tillgänglig lärmiljö Syfte: Syftet var att undersöka och visa på hur man har anpassat verksamheten på en förskoleavdelning för att göra ett barn med diagnosen autism delaktigt. Studien avser även att visa på hur samverkan mellan förskola, föräldrar och andra aktörer i verksamheten skapar framgångsfaktorer eller hinder för barnets delaktighet i förskolan. LÄS MER