Delaktighet hos elever med ASD ur föräldrars, lärares och arbetsterapeuters perspektiv : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

Sammanfattning: En procent av befolkningen har autismspektrumstörning (ASD). Diagnosen innebär svårigheter inom social kommunikation och socialt samspel, samt att ha begränsade, repetitiva beteenden, intressen och aktiviteter. Alla elever mår enligt Salamancadeklarationen bäst av att vara en del av den vanliga skolmiljön. Tidigare forskning uppmärksammar att elever med ASD inte får tillräckligt stöd i skolan samt att otillräcklig anpassning och stöd kan leda till att elever med ASD känner sig mindre delaktiga än andra elever. Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka upplevelsen av delaktighet hos elever med ASD i grundskolan ur föräldrars, lärares och arbetsterapeuters perspektiv. Författarna valde att göra en kvalitativ litteraturstudie och använde sig av databaserna Academic Search Premier, APA PsycInfo, CINAHL och ERIC. Sju artiklar inkluderades i studien och analyserades med inspiration av Fribergs innehållsanalys. Resultatet presenteras i två kategorier, faktorer som hindrar delaktighet, faktorer som främjar delaktighet. Det framkommer i studien att elever med ASD upplevs ha stora svårigheter med delaktighet i skolan, och svårigheter med sociala färdigheter är det som identifieras vara den främsta faktorn som påverkar elevernas delaktighet. I studien framkommer det att lärare har otillräckliga kunskaper om diagnosen och social färdighetsträning. Författarna ser en möjlighet för arbetsterapeuter att tillgodose de kunskaper som behövs i skolan, samt att arbetsterapeuter kan bidra med kunskap som kan öka delaktighet för elever med ASD. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)