Att läsa med öronen : ljudboken som utmaning och möjlighet i gymnasieskolan

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur gymnasielärare använder ljudboken för svenskundervisningen samt att ta reda på vilka möjligheter och utmaningar dessa lärare ser med ljudboken. För att uppnå syftet och besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra svensklärare, där de fick beskriva och diskutera hur de arbetar med ljudböcker i svenskundervisningen. Resultatet visar att lärarna saknar utbildning gällande digitala verktyg men ändå använder ljudboken i sina klassrum. Det finns en tillgänglighetsbrist på ljudböcker i skolan. Vidare visar resultatet att ljudboken används främst som ett komplement till den tryckta texten. Således blir ljudboken främst ett sätt att tillgodose det kompensatoriska uppdraget i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)