Att främja hälsa och lärande för elever i utsatthet. : En intervjustudie om specialpedagogers och speciallärares perspektiv på nödvändiga förutsättningar för ett hälsofrämjande arbete med elever i utsatthet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Författare: Irina Ertis; [2023]

Nyckelord: Skola; hälsofrämjande; specialpedagogik; inkludering;

Sammanfattning: Denna intervjustudie fokuserar på att undersöka specialpedagogers och speciallärares resonemang om skolans hälsofrämjande arbete som skolan förväntas leva upp till enligt skollagen (Skollag, 2010). Studiens fokus riktas på det hälsofrämjande arbetet för elever i utsatthet. Elever i utsatthet är en målgrupp som i denna studie avser elever i kunskapsmässiga eller sociala svårigheter, elever som riskerar skolmisslyckande, elever som upplever socialt utanförskap eller elever som lever under missgynnande familjeförhållanden. I det sammanhanget, gällande att skapa likvärdiga villkor för utsatta elevers skolgång, har specialpedagoger och speciallärare en viktig roll. Studiens syfte är att öka förståelsen för hur de yrkesprofessionella som representerar den specialpedagogiska kompetensen inom elevhälsoteamet resonerar kring det hälsofrämjande uppdraget med främjande av hälsa och lärande för elever i utsatthet. Denna studies fokus är avgränsad till det som sker inom skolan och utesluter att studera skolans samverkan med externa aktörer. Specialpedagoger och speciallärare deltog i individuella semistrukturerade intervjuer för att dela med sig av perspektivet på de betydelsefulla och motsägelsefulla aspekterna i det hälsofrämjande arbetet i skolan med särskild tonvikt på förutsättningar inom skolan. Intervjuerna genomfördes med inspiration av fenomenologisk metodansats. Intervjusvaren analyserades genom tematisk analys, där tre teman identifierades. Det första temat handlar om främjande förutsättningar för eleverna där det är centralt att främja elevers sociala- och kunskapsmässiga utveckling samt gott bemötande mot eleverna. Det andra temat handlar om främjande av god dialog mellan skolan och elevers vårdnadshavare där det är centralt att skolan inte bara riktar uppmärksamhet på elevens problemområden utan också lyfter elevens framgångar. Det tredje temat handlar om främjande förutsättningar för lärarna, där det är centralt att främja organisatoriska förutsättningar för att uppnå samsyn, gemenskap och arbetstrivsel i lärarkollegiet samt stödja lärarna i deras undervisningsuppdrag. Dessa teman diskuterades i relation till tidigare forskning samt Antonovskys teori om känsla av sammanhang som bidrar till individens bättre upplevelse av hälsa. En slutsats som kan härledas ur denna studies resultat tyder på att främjande faktorer för elevers hälsa och lärande främst handlar om att främja undervisningspraktiker som tillgodoser elevers stödbehov genom inkluderande metoder för att undvika den negativa inverkan som exkluderande stödlösningar har på elevernas mående och sociala utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)