Sökning: "material kroppen förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden material kroppen förskola.

  1. 1. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  2. 2. Snurrar med kroppen runt en lyktstolpe och tittar samtidigt upp mot himlen : En kvalitativ observationsstudie om hur de yngsta förskolebarnen interagerar multimodalt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Bele Palm; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; Interaktion; Förskola; Yngsta barnen; Icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de yngsta förskolebarnen använder olika kommunikativa resurser i interaktion under en dag på förskolan. Frågeställningen som studien utgår ifrån är: Hur interagerar de yngsta förskolebarnen multimodalt i spontana aktiviteter?Studien är en kvalitativ studie där empirin samlats in via barnobservationer från tre förskoleavdelningar med åldern 1-3 år. LÄS MER

  3. 3. Olika utomhusmiljöer i förskolan : barns grovmotoriska aktiviteter och förskollärarnas beskrivningar av hur barns hälsa kan främjas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Alfredsson; Karin Granefelt; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; grovmotorik; förskolans gård; skog; natur; utomhusmiljöer; hälsoeffekter;

    Sammanfattning : Det finns enligt flera forskare fördelar med utomhuspedagogik då detta ger barn olika möjligheter till att uppleva och lära sig med hela kroppen för att genom det förebygga fysisk ohälsa, (Fjortoft 2001, Cooper 2015, Coe 2016, Harper 2017, Kaplan 2001). Förutsättningarna skiljer sig åt beroende på var förskolan är belägen. LÄS MER

  4. 4. ”Barn vill ju röra på sig, det spritter ju i kroppen liksom” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av arbetet med fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annie Helge; Madeleine Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; preschool teacher; curriculum; Fysisk aktivitet; förskola; förskollärare; läroplanen;

    Sammanfattning : I föreliggande studie är syftet att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra förskollärares beskrivningar av arbetet med fysisk aktivitet i förskolan utifrån läroplanens intentioner. Tillhörande frågeställningar tar upp på vilket sätt förskollärare beskriver att de genomför arbetet med fysisk aktivitet samt vilka möjligheter och hinder förskollärarna beskriver som påverkansfaktorer i arbetet med fysisk aktivitet. LÄS MER

  5. 5. Hur pratar man omsorg? : En hermeneutisk studie om hur pedagoger ser och skapar utrymme för barns omsorgsbehov i form av sömn, vila och återhämtning i samverkan med hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Junetoft; Elin Öhman; [2020]
    Nyckelord :sleep; napping; recovery; care; parents; prescool; cooperation; sömn; vila; återhämtning; omsorg; vårdnadshavare; förskola; samarbete;

    Sammanfattning : A hermeneutic study about how preschool teachers cater for children’s need of sleep, rest and recovery in cooperation with parents. This study aims to explore how preschool teachers view the term care. LÄS MER