Hanterande (slängande) av returer inom klädindustrin

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte Undersöka konsumenters köp- och returbeteenden vad gäller kläder vid införandet av striktare returpolicys. Teoretiska perspektiv Returbeteende, Categories of online returning behavior, Returpolicy, CSR, Carroll’s Pyramid of Corporate Social Responsibility, Tidigare forskning, Grandiositet och nollsummespel Metod Uppsatsen utgår från en kvantitativ undersökningsmetod och deduktiv ansats. Detta görs i syfte att besvara rapportens forskningsfrågor, vilka tog utgångspunkt i det teoretiska ramverket samt tidigare forskning. Den kvantitativa datainsamlingen gjordes genom en enkätundersökning som baserades på ett bekvämlighetsurval. I undersökningen fick respondenterna ta ställning till 15 huvudfrågor som utformades utifrån det teoretiska ramverket. Analysen, som gjordes statistiskt, baserades på Cronbachs alfatest, korrelationstester och regressionstester. Empiri Utifrån den empiriska analysen påvisades det att det finns en korrelation mellan returbeteende och den returpolicy som klädföretag tillämpar. Vidare påvisades även att striktheten på returpolicys påverkar variationen i konsumenters returbeteende. Slutsats Returpolicys påverkar klädkonsumenters returbeteende och riktar konsumenter till att bli mer hållbara. Företag behöver hjälpa konsumenter att ta mer hållbara beslut, exempelvis genom att minska informationsassymmetri

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)