Sökning: "returpolicys"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet returpolicys.

  1. 1. Hanterande (slängande) av returer inom klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Bengtsson; Lisa Holm; Jessika Pham; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; returpolicys; hållbarhet; CSR; produktförstöring; retur Return behavior; return policies; sustainability; product destruction; return; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte Undersöka konsumenters köp- och returbeteenden vad gäller kläder vid införandet av striktare returpolicys. Teoretiska perspektiv Returbeteende, Categories of online returning behavior, Returpolicy, CSR, Carroll’s Pyramid of Corporate Social Responsibility, Tidigare forskning, Grandiositet och nollsummespel Metod Uppsatsen utgår från en kvantitativ undersökningsmetod och deduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  3. 3. Returresan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ingrid Finn Ohlin; Malin Haapaniemi Ohlsson; Sanajan Shahzad; [2023]
    Nyckelord :Social praktik; Returresa; Touchpoint; Efterköpsfasen; Returbeteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur praktiseras en retur i efterköpsfasen? Vilken roll spelar kompetens, betydelse och materialitet för kunden, och hur tar de sig uttryck? Syfte: Studien syftar till att kartlägga och analysera kunders returprocesser inom detaljhandeln. Den avser att bidra till forskningen om hur kunder returnerar för att komplettera litteraturen om varför kunder returnerar. LÄS MER

  4. 4. Returproblematiken inom e-handel i tre svenska fast fashion företag En kvalitativ studie med fokus på returpolicys och proaktivt strategiskt arbete i syfte att minska returgraden och i förlängningen klimatavtrycket.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victoria Göransson; Amanda Hedegård; Julia Ohlin; [2022-07-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med syftet att identifiera kritiska faktorer som bidrar till e-handelsföretags returandelar och dess klimatavtryck, så behandlar rapporten returhantering vilket är ett begrepp som inkluderar avoidance, gatekeeping och returpolicys. I studien har det gjorts ett genomgående grundantagande att klimatpåverkan är en indirekt effekt av returgraden, som korrelerar negativt med en ökad returandel. LÄS MER

  5. 5. Returpolicys påverkan på konsumenter : En kvantitativ studie kring hur olika returkomponenter påverkar konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jessica Janzén; Rebecca Rönn; [2022]
    Nyckelord :Returns; return policies; return behavior; return time; return cost; return effort; perceived risk; purchase intention; e-commerce; Returer; returpolicys; returbeteenden; returtid; returkostnad; retutansträngning; upplevd risk; köpavsikt; e-handel;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur e-handelsföretags returpolicys, mer specifikt returkomponenterna returtid, returkostnad och returansträngning, kan påverka konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online. Studien utgår från tre hypoteser, vilka är: “Längre returtider resulterar i en lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online”, “Lägre returkostnader leder till lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online” samt “Lägre returansträngning medför att konsumenter upplever en lägre risk vid köp av kläder online”. LÄS MER