Sökning: "retur Return behavior"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden retur Return behavior.

  1. 1. Hanterande (slängande) av returer inom klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Bengtsson; Lisa Holm; Jessika Pham; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; returpolicys; hållbarhet; CSR; produktförstöring; retur Return behavior; return policies; sustainability; product destruction; return; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte Undersöka konsumenters köp- och returbeteenden vad gäller kläder vid införandet av striktare returpolicys. Teoretiska perspektiv Returbeteende, Categories of online returning behavior, Returpolicy, CSR, Carroll’s Pyramid of Corporate Social Responsibility, Tidigare forskning, Grandiositet och nollsummespel Metod Uppsatsen utgår från en kvantitativ undersökningsmetod och deduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Tur och retur : Ett cirkulärt förhållande mellan köp- och returprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Holm; Jenny Lilja; Moa Ekström; [2023]
    Nyckelord :Return process; Return policies; e-commerce; communication; customer journey; profitability; purchase process; Returprocessen; returhantering; returpolicy; e-handel; kommunikation; kundresan; lönsamhet; köpprocess;

    Sammanfattning : Returer är ett ämne som fått stor uppmärksamhet i dagens modeindustri på grund av ökad medvetenhet om hållbarhet och för att returer utgör en risk för företags lönsamhet. I takt med att e-handeln växt har antalet returer ökat och det blir därför viktigt för företag att rikta resurser mot att förebygga returer. LÄS MER

  3. 3. Returpolicys påverkan i förhållande till konsumentbeteende : En kvantitativ studie om hur returpolicys påverkar konsumentbeteendet inom modebranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jowel Hashim; Safwen Ouertani; [2022]
    Nyckelord :Return policies; e-commerce; consumer behavior; fashion industry; planned return; return behavior; Returpolicys; e-handel; konsumentbeteende; modebranschen; planerad retur; Returbeteende;

    Sammanfattning : I takt med den digitala utvecklingen under de senaste åren har intresset för att handla på nätetökat. E-handelns tillväxt och påverkan har medfört att företag har börjat skifta sin försäljningoch marknadsföring online, detta har lett till att konsumentbeteendet har skiftat till mer onlineshopping. LÄS MER

  4. 4. Returbeteende av modevaror i e-handeln : en kvantitativ studie om konsumenters hållbarhetsattityder och företags returpolicys påverkan på returbeteendet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecka Johansson; Sofia Thunberg; Alice Häussler Jansson; [2021]
    Nyckelord :Return behavior; return policies; sustainability; attitude; sustainability attitudes; e-commerce; consumer behavior.; Returbeteende; returpolicys; hållbarhet; attityd; hållbarhetsattityder; e-handel; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Coronapandemins bidrag till en kraftigt ökad e-handel lyfter problemet med de ökade returerna och dess negativa miljöpåverkan. Hållbarhet har blivit en viktig aspekt i dagens samhälle som ökar i popularitet parallellt med e-handelns tillväxt, vilket utifrån ett konsumentperspektiv blir motstridigt. LÄS MER

  5. 5. E-handels returer & miljöpåverkan : En kvalitativ studie om e-konsumenters returbeteende och medvetenhet kring returers miljöpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Gunnhildur Pétursdóttir; Dilbar Ali Ghafoori; [2020]
    Nyckelord :E-commerce; returns; consumer behaviour; environment; sustainability; awareness; communication; E-handel; returer; konsumentbeteende; miljö; hållbarhet; medvetenhet; kommunikation;

    Sammanfattning : Digitaliseringen inom e-handel växer i snabb takt och har lett till att konsumenters köpbeteende har förändrats. E-handeln erbjuder konsumenten en bekvämare köpresa med fler utökade alternativ som utbud, priser, transaktioner och leveranser (Botsman 2010; Lewis & Dart 2014). LÄS MER