Returpolicys påverkan på konsumenter : En kvantitativ studie kring hur olika returkomponenter påverkar konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur e-handelsföretags returpolicys, mer specifikt returkomponenterna returtid, returkostnad och returansträngning, kan påverka konsumenters upplevda risk vid köp av kläder online. Studien utgår från tre hypoteser, vilka är: “Längre returtider resulterar i en lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online”, “Lägre returkostnader leder till lägre upplevd risk hos konsumenter vid köp av kläder online” samt “Lägre returansträngning medför att konsumenter upplever en lägre risk vid köp av kläder online”. Metod: Tvärsnittsstudien omfattades av en enkätundersökning där deltagarnas åsikter och inställningar ställdes i centrum. 109 användbara svar genererades utifrån ett bekvämlighetsurval. Svaren analyserades genom en multipel regressionsanalys för att undersöka respektive returkomponents påverkan på konsumentens upplevda risk vid köp av kläder online. Resultat: Resultatet indikerade på att ökad returtid respektive en minskad returkostnad bidrar till att reducera den upplevda risken för konsumenten vid köp av kläder online. Vad gäller returansträngning fann studien inget stöd för att en lägre ansträngning genererade en lägre upplevd risk för konsumenten vid köp av kläder online. Däremot saknades signifikans för variablerna returtid och returansträngning vilket gör det svårt att utesluta slumpfaktorn i dessa hypoteser. Det gick även att observera att returkomponenten returkostnad påverkade den upplevda risken i störst omfattning. Originalitet/Värde: I en ständigt växande e-handelsmarknad, speciellt inom modebranschen, är konkurrensen ett faktum vilket gör att företagen alltmer konkurrerar i andra områden än de produkter de säljer. Det finns en problematik kring hur returpolicys ska utformas på bästa sätt. Då upplevd risk har en betydande effekt på köp- och returintentionen av kläder köpta av konsumenter online är det ett relevant och viktigt ämne att studera. Studien kan bidra med insikt i vilka returkomponenter som värderas och uppskattas mest av konsumenter i en returpolicy, något som kan påverka konsumenters inställning till köpet. Med grund i studien och dess resultat konstateras att företag som säljer kläder online bör arbeta med att utforma sina returpolicys på ett sätt som minskar konsumenternas upplevda risk i största möjliga utsträckning. Vid situationer där företag behöver strama åt sina returpolicys kan denna studie hjälpa till med att ge stöd för vilken returkomponent som värderas minst av konsumenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)