Elevers möjligheter till samarbete vid arbete med digitala läromedel inom matematik i årskurs 3 : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Dagens snabba digitala utveckling påverkar samhället och inte minst skolan. Under de senare åren har skolan digitaliserats vilket bland annat har inneburit att digitala läromedel har utvecklats och börjar användas i undervisningen för att främja elevers lärande. Vår studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning digitala läromedel som används i matematikundervisningen i årskurs 3 innehåller aktiviteter som möjliggör olika typer av samarbete för elever. För att besvara studiens syfte gjordes en innehållsanalys av tre utvalda digitala läromedel med tillhörande lärarhandledningar. Studiens resultat visar att de granskade digitala läromedlen med tillhörande lärarhandledningar ger få möjligheter till samarbete mellan elever. Analysen visar att de flesta samarbetsuppgifterna återfinns i lärarhandledningarna vilket innebär att läraren har en central roll för att möjliggöra tillfällen för samarbete. Analysen visar även att de samarbetsuppgifter som eleverna får arbeta med inte kräver någon gemensam gruppinsats. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)