Personlig lärmiljö : Uppfattningar elever i gymnasiesärskolan har om sin personliga lärmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: I det specialpedagogiska uppdraget ingår att arbeta med elevers lärmiljö, såväl den fysiska, sociala och den pedagogiska (Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2018). Med tillgänglig lärmiljö avses att miljö och undervisning utgår från elevernas behov. Under vår utbildning till speciallärare har vi fått fördjupade kunskaper om och insikt i lärmiljöns betydelse för både elevutveckling och kunskapsinhämtande. Gymnasiesärskolans styrdokument visar att eleverna har rätt till en fullgod utbildning där lärmiljöer och anpassningar har en hög prioritet. Enligt Läroplan för gymnasiesärskolans nationella program (Skolverket, 2013) ska alla elever efter avslutade studier genomgått en utbildning som främjat både utveckling och lärande och skapat en lust till livslångt lärande. Syftet med studien var att undersöka hur elever på en gymnasiesärskola uppfattar de personliga lärmiljöer som de befinner sig i. Analysen skedde i flera steg, först genomfördes en pilotstudie i form av en kvantitativ enkätstudie, där underlag till en uppföljande kvalitativ studie bestående av tio semistrukturerade elevintervjuer samlades in (Denscombe, 2018). Intervjuerna transkriberades och bearbetades genom temaanalys (Bryman, 2018). Resultatet av vår kvantitativa studie visade på intressanta faktorer i elevernas personliga lärmiljöer som vi valde att gå vidare och fördjupa oss i. Resultatet av de följande intervjuerna visade att eleverna på gymnasiesärskolan var medvetna om vilka hjälpmedel de var i behov av för att känna sig delaktiga i undervisningen och känna motivation för sina studier. Resultatet tyder även på att eleverna i gymnasiesärskolan har en god personlig lärmiljö och att både analoga och digitala hjälpmedel finns men används i begränsad utsträckning. Vidare forskning om den studerade gruppens personliga lärmiljö behövs då det finns kunskapsluckor ur både ett elevperspektiv och ett speciallärarperspektiv. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)