Sökning: "analoga och digitala hjälpmedel"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden analoga och digitala hjälpmedel.
1. Digitalt och analogt skrivande i skolan: fördelar och nackdelar i svenskämnet på högstadiet : En systematisk litteraturstudie om digitalt och analogt skrivande på elevers förstaspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie kommer tidigare forskning analyseras och diskuteras med syftet att undersöka fördelar och nackdelar med det digitala och det analoga skrivandet i svenskämnet på högstadiet. Detta görs genom att undersöka vilka förutsättningar elever har för att skapa redigera text kopplat till digitalt eller analogt skrivande. LÄS MER
2. ” […] Beror det på att SO-kunskaperna är svaga, eller beror det på att språket är svagt?” : En kvalitativ intervjustudie om SO-undervisning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärare beskriver hur de arbetar inkluderande med de samhällsorienterande ämnena i flerspråkiga klassrum. Vi ville bland annat få en insikt i vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av, samt vilka utmaningar de upplever i sin undervisning och hur dessa utmaningar hanteras. LÄS MER
3. Personlig lärmiljö : Uppfattningar elever i gymnasiesärskolan har om sin personliga lärmiljö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I det specialpedagogiska uppdraget ingår att arbeta med elevers lärmiljö, såväl den fysiska, sociala och den pedagogiska (Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2018). Med tillgänglig lärmiljö avses att miljö och undervisning utgår från elevernas behov. LÄS MER
4. Hur förskollärare skapar deltagande för flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den här kvalitativa undersökningen har fokus på förskollärarnas resonemang om sitt arbete med flerspråkiga barn i förskolans undervisning. Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om flerspråkiga barn i förskolans utbildning genom att undersöka hur förskollärarna resonerar om flerspråkiga resurser och miljöer för att skapa deltagande. LÄS MER
5. LÅG- OCH MELLANSTADIELÄRARES RESONEMANG OCH TILLÄMPNING AV PROGRAMMERING I MATEMATIKÄMNET
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Skolverket inför programmering och digitala verktyg i kursplanen för matematikämnet på grundskolan 2018 på uppdrag från Regeringen. Anledningen till beslutet är att vi lever i alltmer digitaliserat samhälle som leder till ett ökat behov av digitala kunskaper i de flesta yrken. LÄS MER