Utvärdering i skolan : Från ”way-off”  till  ”speaking terms”

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Sammanfattning: Detta examensarbete handlar om utvärdering i skolan. I bästa fall kan utvärdering, enligt en av våra informanter, tala om vad som gått fel och leda läraren tillbaks på banan igen, eller från ”way-off” till ”speaking terms” som dessutom fått bli vår undertitel. Genom intervjuer undersöker vi fenomenet utvärdering samt vad det innebär för våra intervjuade lärare. Intervjuerna har bearbetats med fenomenologisk metod för att sedan kopplas till forskning kring utvärdering, professionsutveckling och kvalitet i skolan. Efter att ha upptäckt kopplingar mellan utsagorna och forskningen har dessa fått bli undersökningens återkommande tre teori- och resultatkapitel. En av våra slutsatser är att alla våra informanter ser nyttan med utvärdering samt de positiva följderna av det men att tidsbrist är ett hinder för kontinuerliga utvärderingar. Dessutom står det klart att det råder en begreppsförvirring kring begreppet utvärdering, dels omnämnt i forskningen kring utvärdering men även hos våra informanter som till stor del likställer utvärdering med reflektion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)