"Hänger skolorna med?" : En undersökning av skolors handlingsplaner för att motverka nätmobbning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Utvecklingen av internet, elevers användande av sociala medier och spel har gått fort. För bara några årtionden sedan hade inte eleverna mobiltelefoner och skolor behövde inte ta en ståndpunkt i huruvida de skall ha mobilförbud på lektionerna eller inte. En viktig utmaning för skolor idag är att vara medvetna om miljön på internet eftersom att det är ett forum där kränkningar kan ske utan lärares vetskap, därav undersöker studien om utvecklingen har gått så pass fort att skolorna inte hänger med. Forskning visar att problemet med nätmobbning växer och att högstadieelever är de som utsätts mest. Forskning visar också på att nätmobbning och traditionell mobbning kan ha ett samband då en del elever utsätts i skolan och sedan blir kränkta på kvällar och helger genom internet. Läroplansteoretiskt perspektiv har präglat studien för att studera skolans styrdokument och hur de påverkar skolan. Därigenom har 3 skolors handlingsplaner i en mellanstor kommun i Mellansverige undersökts genom en textanalys. Syftet med undersökningen har varit att undersöka hur skolorna, genom sina handlingsplaner, förhåller sig till nätmobbning och kränkningar. Fokus har varit att undersöka skolornas förebyggande åtgärder som skall vara en del i skolornas handlingsplaner. Resultatet visade att nätmobbning inte förekommit på mellanstadiet i den undersökta kommunen och att skolorna inte förebygger nätmobbning på mellanstadiet i handlingsplanerna. 2 av de 3 undersökta skolorna har sett att nätmobbning förekommer på högstadiet och att de genomför åtgärder där. Forskning visar dock att elever utsatta för nätmobbning ofta inte vågar berätta för lärare att de blir kränkta eller att de anser att det inte är skolans ansvar att åtgärda. Resultatet ställer då frågan om skolorna hänger med i utvecklingen eller om skolornas kartläggningar stämmer, att inga elever på mellanstadiet blir utsatta för nätmobbning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)