Utökad verklighet som ett digitalt verktyg för undervisningen i gymnasieskolan : En kvalitativ utforskande studie om dess styrkor och svagheter

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att utforska nyckelintressenters uppfattningar om potentialer och hinder med utökad verklighet (XR) i gymnasieundervisning, speciellt inom matematik- och fysikämnena där det finns flertalet abstrakta moment som elever har svårt för. Ett vidare syfte är att med stöd i studiens resultat utforma riktlinjer som förslag på hur XR kan användas och inte användas i skolan. Denna kvalitativa studie tar sin grund från semistrukturerade intervjuer med nyckelintressenter inom tre olika områden: programmerare med fokus på utveckling av XR, utvecklare av undervisningsmaterial och lärare inom naturvetenskapliga ämnen. Dessa tre grupper av nyckelintressenter har tillsammans en helhetsbild över just det som denna studie ämnar undersöka. Utifrån en kvalitativ ansats utförs en tematisk analys av transkriberade data. Den tematiska analysen har identifierat sju huvudteman från det insamlade materialet. Studiens pedagogiska utgångspunkt är tagen från Dewey (2004) och Lave & Wegner (1991). Dewey menar att praktiskt arbete så som laborationer är essentiellt för barns inlärning. Piaget (2008) menar att när ett barn nekas möjligheten att upptäcka på egen hand har läraren gjort barnet en björntjänst och minskat barnets möjlighet till inlärning. Lave & Wegner (1991) påstår att lärande är situerade, att elever lär sig bättre om de får utföra aktiviteter där kunskapen ska användas i verkligheten. Exempelvis om elever ska lära sig om vattenkraftverk kan det vara lönsamt att besöka ett vattenkraftverk och uppleva det i verkligheten. Resultatet från denna studie visar att XR har stor potential som digitalt hjälpmedel inom skolan. Upplevelsebaserad undervisning är en stor styrka hos XR och detta tillsammans med laborativ verksamhet har stort stöd i tidigare pedagogisk forskning som en bra undervisningsmetod. Dessutom har XR möjlighet att göra abstrakta skolmoment som luftmotstånd eller koordinatsystem mer konkreta, vilket är något som gynnar många elever. Det framkommer dock i studiens resultat att nyckelintressenterna finner en stor begränsning av appar eller program och en för stor prislapp på XR utrustning. Detta har skapat ett moment 22 för införande av XR i skolundervisningen enligt nyckelintressenterna. Enligt nyckelintressenterna kommer inte skolor köpa XR headsets när det inte finns något innehåll. Samtidigt, enligt studiens resultat kommer ingen att skapa något innehåll om det inte finns några användare som vill betala för det. Resultaten visar även att lärare är intresserade av att använda XR i skolan idag men de saknar kunskaper om det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)