Engagerande innehåll : En studie om hur innehåll påverkar engagemang på företaget Estrids Instagram-konto

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Med det ökade användandet av visuellt baserade sociala medier har Instagram blivit en viktig plattform för företag att skapa och stärka relationer med sina kunder. Genom att skapa innehåll baserat på kundens behov kan öka kundengagemanget vilket i sin tur har stor påverkan på kundrelationen och företagets försäljning. Denna studie avser att undersöka vilket innehåll som skapar högt respektive lågt engagemang på företaget Estrids Instagram-konto @Heyestrid och vilka behov som innehållet vill tillfredsställa för användaren. Tidigare forskning analyserar vilka faktorer som visar på ökad popularitet vid varumärkes inlägg och värdet i att engagera kunder. Metoden som tillämpas i denna studie är en kvantitativ innehållsanalys och sedan användes de teoretiska utgångspunkterna för att analysera insamlad data. Teorin utgick från bland annat användarmodellen och dubbel processteori. Empirin bestod av två månaders inlägg på Estrids Instagram-konto och sammanlagt 104 inlägg analyserades. Engagemanget mäts genom medelvärdet av antalet gillningar och kommentarer på inläggen och innehållet kategoriserades utifrån kategorierna underhållning, information, tävling, produkter, influencer och övrigt innehåll. Resultatet visade att inlägg som innehåller tävlingar hade högst engagemang via både gillningar och kommentarer. Därefter kom produkter, övrigt innehåll och information. Lägst engagemang hade kategorin influencer. Användarmodellen visar att de genomgående behoven som Estrid vill försöka fylla för kunden är det emotionella, kognitiva och socialt integrerande behovet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)