Rektor - ett arbete av vIKT. Hur rektorer ser på sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT som läromedel eller verktyg och SO- undervisning

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Författare: Jonas Askne; [2015-06-02]

Nyckelord: SO; didaktik; rektor; skolledare; ledarskap; IKT; källkritik; sociokulturellt; livsvärld;

Sammanfattning: De senaste åren har skett en stor förändring kring både synen på och tillgång till modern teknik (informations- och kommunikations teknologi, IKT) i utbildningsmiljön. Detta är en naturlig utveckling. Skolan ska återspegla samhället och eleverna ska självklart lära sig både om och med datorer. Formellt sett är det rektorn på en skola som ska se till att det finns tillgång till datorer i klassrummen. För att kunna ta sitt ansvar som pedagogisk ledare, bör rektorn ha en uppfattning om vad datorn (eller det digitala verktyget) ska användas till. I den här studien intervjuas fyra rektorer utifrån frågeställningen hur de tänker kring sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT och SO-undervisning. Uppsatsen har ett sociokulturellt perspektiv och en hermeneutisk-fenomenologisk ansats. Rektorernas livsrum har undersökts med hjälp av fyra perspektiv, de existentiella livsvärldarna: kroppslighet (lived body), rumslighet (lived space), temporalitet (lived time) och relation (lived human relation). Intervjuerna var halvstrukturerade. Studiens resultat redovisas under rubrikerna ledarskap, IKT respektive SO-undervisning. Till slutsatserna hör bland annat att de intervjuade rektorerna har stort förtroende för sin pedagogiska personal, att de inte ensamt fattar beslut om IKT-täthet, att en förskjutning skett från rektor till elev när det gäller ansvaret för källkritik, samt att rektorerna på ett generellt och organisatoriskt plan inte i tillräckligt stor omfattning tar ansvar för de didaktiska konsekvenser som införande av IKT i SO-undervisningen medför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)