”Det är inte direkt som att jag tänker att nu tar jag fram mina lässtrategier” : En intervjustudie om gymnasieelevers upplevelser av lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: En lässtrategi kan översiktligt beskrivas som en strategi goda läsare använder för att förstå en text. Det finns omfattande forskning om lässtrategiers effekt på läsförståelsen. Hur elever upplever lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning är inte undersökt i samma omfattning.  De flesta undersökningar som gjorts om elevers upplevelser av lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning har gjorts med barn i låg- och mellanstadieålder. Föreliggande studie syftar till att beskriva gymnasieelevers upplevelser av lässtrategiundervisning och elevers självständiga användning av lässtrategier. Detta undersöks med hjälp av semistrukturerade intervjuer med nio elever i gymnasiets årskurs ett. Eleverna har tidigare under terminen arbetat med lässtrategiundervisning enligt den så kallade reciproka modellen. Studiens resultat visar att elever upplever lässtrategiundervisning på vitt skilda sätt. Dock är en vanlig upplevelse att undervisningen är enformig men givande. Vad gäller elevers självständiga användning av lässtrategier är det avgörande för användningen att eleverna själv upplever att lässtrategierna fyller en funktion i deras läsning. Att uppleva lässtrategierna som funktionella verkar vara vanligare bland de elever som inte själva upplever att de har en god läsförståelse. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)